پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227090
ترفندهايي براي ضربه‌فني کردن چاقي
تاریخ انتشار : 1395/08/29 09:41:11
نمایش : 1116
يک متخصص داروسازي باليني گفت: يکي از مهم‌ترين نکات براي دستيابي به وزن و اندامي ايده‌آل محاسبه شاخص توده بدن است.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هادي اسماعيلي متخصص داروسازي باليني و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بيان کرد: با توسعه زندگي شهرنشيني، کاهش تحرک و فعاليت بدني و افزايش کالري دريافتي افراد، چاقي و اضافه وزن يکي از معضلات جوامع بشري محسوب مي شود.

 

وي اظهار داشت: چاقي و اضافه وزن نقش اساسي در ابتلا به بيماري هايي مانند سندرم متابوليک، ديابت و بيماري هاي قلبي – عروقي دارد. اختلالات قلبي-عروقي مهم‌ترين علت مرگ و مير در کشور هاي پيشرفته به شمار مي‌رود.

 

اين متخصص داروسازي باليني عنوان کرد : آنتروپومتريک فاکتور (پارامترهاي وضعيت بدني) شاخص هاي متعددي هستند که شامل مواردي مانند اندازه دور شکم، BMI و قد است. يکي از مهم ترين شاخص هايي که براي سنجش اضافه وزن يا چاقي بکار مي رود BMI (شاخص توده بدني) است که از تقسيم وزن بر حسب کيلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست مي آيد.

 

اسماعيلي يادآور شد: در صورتي که BMI شخصي بين 20 تا 25 باشد وزن وي در محدوده نرمال قرار دارد و اگز شاخص توده بدني بين 17 تا 20 باشد شخص دچار کمبود وزن است. همچنين اگر BMI کمتر از 17 باشد فرد لاغر محسوب مي شود.

 

وي افزود :‌در صورتي که BMI بين 25 تا 30 باشد شخص دچار اضافه وزن است و اگر شاخص توده بدني بيشتر از 30 باشد، شخص مبتلا به چاقي است. اولين اقدام براي رفع مشکل چاقي استفاده از رژيم غذايي کم کالري، افزايش تحرک و فعاليت بدني است.

 

اين متخصص داروسازي باليني توصيه کرد: افراد ورزشي را انتخاب کنند که منجر به افزايش ضربان قلب، تنفس و تعريق شود. بنابراين روزانه افراد بايد حداقل به مدت 10 دقيقه يا سه بار در هفته به مدت 30 دقيقه ورزش هوازي انجام دهند.

 

اسماعيلي اظهار داشت: در خصوص رژيم غذايي افراد بايد توجه داشته باشند که براي کاهش وزن بايد روزانه 500 کيلوکالري از انرژي دريافتي شان را کاهش دهند. البته نبايد اين نکته را فراموش کرد که اگر شخصي تنها توسط دارو موفق به رسيدن به وزن مطلوب شد، پس از شش ماه دوباره به وزن اوليه اش بر مي گردد.

 

وي تصريح کرد: اگر فردي که داراي BMI بيش تر از 27 است به طور مداوم حدود 2 ماه با توجه به اين شيوه (کاهش انرژي دريافتي و افزايش فعاليت بدني) عمل کند و با توجه به نظر پزشک نياز به دارو داشته باشد، مي تواند اقدام به مصرف دارو کند. از طرفي دسته اي از داروها که به نام "ارليستات" شناخته مي شوند با مهار کردن آنزيم ليپاز در داخل روده ها تنها منجر به دفع 30 درصد از چربي غذاي مصرفي مي شوند. بنابراين پيروي از رژيم غذايي صحيح در کنار مصرف دارو ضروري است.

 

اين متخصص داروسازي باليني افزود: گروه ديگري از داروهايي که براي کاهش وزن به کار برده مي شوند، فيبرهاي محلول هستند که حجم زيادي از فضاي معده را اشغال مي کنند. همچنين با چربي و کربوهيدرات ها پيوند مي دهند و سبب دفع آن ها مي شوند.

 

اسماعيلي با اشاره به اينکه داروهاي لاغري جلبک سبز نيز حاوي اين فيبر هاي محلول هستند؛ عنوان کرد: مصرف سالاد و سبزيجات پيش از صرف غذا  نيز جايگزين مناسبي براي اين گروه از داروها به شمار مي‌رود. زيرا سبزيجات افزون بر اينکه حجم زيادي از فضاي معده را پر مي کنند، محتوي کالري کمي نيز هستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html